Akumulator do silnika zaburtowego jaki wybrać?
Dobór odpowiedniego akumulatora do silnika zaburtowego to kluczowy element, który wpływa na wydajność i niezawodność jednostki pływającej. Bez odpowiedniego zasilania nasz silnik może nas zawieść w najmniej oczekiwanym momencie, dlatego warto dobrze przemyśleć, jaki akumulator spełni nasze potrzeby.
W tym wpisie przybliżę najważniejsze kwestie związane z wyborem akumulatora do silnika zaburtowego.
Rodzaje akumulatorów do silników zaburtowych
Na rynku dostępne są różne rodzaje akumulatorów, które mogą być stosowane w silnikach zaburtowych. Do najpopularniejszych należą:
- Akumulatory kwasowo-ołowiowe (AGM i żelowe):
- AGM (Absorbed Glass Mat): To akumulatory ołowiowo-kwasowe, w których elektrolit jest absorbowany w macie szklanej. Charakteryzują się dobrą wydajnością, są odporne na wstrząsy i mogą pracować w różnych pozycjach.
- Żelowe: W tych akumulatorach elektrolit jest w postaci żelu, co sprawia, że są bardziej odporne na głębokie rozładowania. Są one jednak droższe i mają mniejszą moc rozruchową w porównaniu do AGM.
- Akumulatory litowo-jonowe:
- Lekkie, kompaktowe i posiadające dużą pojemność. Cechują się długą żywotnością i szybkim ładowaniem, jednak ich cena jest znacznie wyższa w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Pojemność akumulatora
Pojemność akumulatora, wyrażana w amperogodzinach (Ah), to jedna z kluczowych cech, którą musimy wziąć pod uwagę. Im większa pojemność, tym dłużej będziemy mogli korzystać z silnika na jednym ładowaniu.
Ważne jest, aby dobrać pojemność akumulatora do planowanego czasu pracy silnika oraz mocy samego urządzenia.
Standardowe pojemności akumulatorów do silników zaburtowych to przedział pomiędzy 100Ah - 200Ah.
Przykładowo, jeśli planujemy krótkie wypady na wodę, wystarczy akumulator o mniejszej pojemności, ale jeśli wybieramy się na dłuższe rejsy, warto zainwestować w większą pojemność.
Moc rozruchowa
Jeśli posiadamy silnik spalinowy, istotnym parametrem będzie moc rozruchowa akumulatora, czyli ilość prądu, jaką akumulator jest w stanie dostarczyć w momencie rozruchu silnika. W przypadku większych silników potrzebne są akumulatory o wyższej mocy rozruchowej. Przy silnikach elektrycznych ten parametr ma mniejsze znaczenie, choć nadal warto zwrócić na niego uwagę.
Wartość jest ustalana zgodnie z określoną normą, najczęściej europejską, co może być oznaczone np. jako 680 A (EN). Można jednak również spotkać oznaczenia zgodne z normami DIN (niemiecka) oraz SAE (amerykańska).
Odporność na warunki środowiskowe
Silniki zaburtowe są narażone na działanie wody, wilgoci oraz wstrząsów, dlatego ważne jest, aby akumulator był odpowiednio zabezpieczony. Akumulatory AGM i żelowe są w tej kwestii bardziej odporne niż tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe.
W przypadku ekstremalnych warunków, warto rozważyć inwestycję w akumulatory litowo-jonowe, które charakteryzują się wyższą odpornością na trudne warunki środowiskowe.
Czas ładowania
Jeśli zależy nam na krótkim czasie ładowania akumulatora, najlepszym wyborem będą akumulatory litowo-jonowe, które ładują się znacznie szybciej niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Przy częstym korzystaniu z łodzi może to być kluczowy aspekt.
Waga i rozmiar
Waga i rozmiar akumulatora również mają znaczenie, zwłaszcza w mniejszych jednostkach pływających, gdzie liczy się każdy kilogram. Akumulatory litowo-jonowe są zazwyczaj lżejsze i bardziej kompaktowe niż tradycyjne akumulatory, co może być ich dużą zaletą. Zbyt ciężkie akumulatory mogą utrudnić nam trymowanie silnika zaburtowego.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego akumulatora do silnika zaburtowego zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj silnika, warunki użytkowania, oczekiwana pojemność, czas ładowania oraz budżet. Warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i porównać dostępne opcje na rynku.
W przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań, takich jak akumulatory litowo-jonowe, trzeba liczyć się z wyższą ceną, jednak ich zalety mogą okazać się warte inwestycji, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu jednostki pływającej.