Kadłub łodzi z laminatu - dlaczego jest tak pożądany?
Narodziny nowej łodzi rozpoczynają się od laminowania kadłuba i pokładu. Ale jak dokładnie przebiega ten proces? Wyjaśnił nam to kierownik działu laminowania i montażu wstępnego. W jego zespole pracuje około 80 osób, z których wiele jest z firmą od bardzo dawna, co oznacza, że mają ogromne doświadczenie.
Zobaczmy, jak ważne jest to doświadczenie.
Laminowanie - krok po kroku
Proces laminowania zaczyna się od nałożenia żelkotu na formę ręcznie. Kadłub składa się z jednej dużej części, a pokład z dwóch - właściwego pokładu oraz wewnętrznej części zwanej "niebem" w produkcji.
Laminowanie odbywa się od zewnątrz do wewnątrz. Najpierw nakłada się żelkot, który tworzy błyszczącą, twardą powierzchnię kadłuba.
W przypadku kadłuba, żelkot nakładany jest przez nowoczesnego robota sterowanego CNC. Robot przechodzi przez kadłub trzy razy z opryskiwaczem żelkotu, tworząc warstwę o grubości 0,8 milimetra. Następnie warstwa ta musi schnąć przez 1,5 godziny.
Kluczowe etapy laminowania kadłubu łodzi
Następnie nakłada się pierwszą warstwę mat z włókna szklanego. Kierownik produkcji wyjaśnia, że jest to jeden z decydujących czynników wpływających na ostateczną jakość jachtu.
Ta warstwa tworzy ważną barierę przeciwko przenikaniu wilgoci, dlatego nie może mieć żadnych wad ani kieszeni powietrznych.
Od tego momentu prace są wykonywane wyłącznie ręcznie, a pierwszą warstwę nakładają wykwalifikowani specjaliści, którzy pracują w firmie od co najmniej 15 lat.
Kolejne warstwy i precyzja
Kolejne warstwy mat z włókna szklanego są laminowane ręcznie z użyciem żywicy poliestrowej. Następnie przyklejana jest pianka PVC, która tworzy rdzeń laminatu przekładkowego. Wszystko to jest wykonywane zgodnie z planem laminowania, który określa całą strukturę, aż po zakładki poszczególnych mat.
Czas schnięcia między warstwami jest wykorzystywany do przełączania zespołu laminującego z jednej łodzi na drugą. Formy są również obracalne, co pozwala na laminowanie na przemian jednej i drugiej strony formy.
Ostatnie etapy i kontrola jakości
Po około dwóch dniach kończy się faza czystego laminowania. Następnie następuje szczególnie wymagające zadanie: ustawienie i przyklejenie podstawowego wzmocnienia. Jest to praca wymagająca precyzji milimetrowej, ponieważ w kolejnym etapie na tym centralnym wzmocnieniu budowane jest całe wnętrze łodzi.
Przed usunięciem laminowanego kadłuba z formy, umieszcza się go na kilka godzin w komorze wyżarzania w temperaturze około 50 stopni, aby utwardzić materiał. Następnie odbywa się demontaż. Łożyska sterów są teraz wciskane i przyklejane do kadłuba od dołu, po czym kadłub trafia na wózek do gigantycznej frezarki, gdzie wycina się otwory na przejścia burtowe, okna i inne otwory.
Kadłub jest teraz gotowy do montażu wstępnego: zawory denne, płetwy sterowe, stery strumieniowe, a w przypadku jachtów żaglowych, również silniki są instalowane na tym etapie. W niektórych miejscach wewnątrz kadłuba powierzchnia jest już uszczelniana warstwą topcoatu, aby zapewnić jakość.
Laminowanie pokładu
Proces laminowania pokładów jest bardziej skomplikowany ze względu na bardziej złożony kształt. Nawet żelkot musi być nakładany ręcznie; robot nie poradziłby sobie z licznymi ciasnymi promieniami, krawędziami, wałami i obramowaniami.
Zamiast tego, wykwalifikowani specjaliści czysto nakładają żelkot nawet w najmniejszych zakamarkach w dużej komorze natryskowej. Podczas późniejszego laminowania, ostre krawędzie są wypełniane od wewnątrz, aby uniknąć kieszeni powietrznych.
Połączenie pokładu z kadłubem
Kolejnym ważnym etapem, który wymaga dużej precyzji, jest klejenie pokładu i osłony. Pracujemy tu z tolerancją kilku milimetrów. W kolejnym etapie montowane są wszystkie elementy wyposażenia na pokładach. Na linię montażową trafiają dwa gotowe produkty: kadłub i pokład. Pracują one równolegle, aż do momentu ich połączenia na etapie montażu końcowego.
Kadłub z laminatu jest niezwykle pożądany ze względu na swoją wytrzymałość, odporność na wilgoć i precyzję wykonania, co przekłada się na ostateczną jakość i trwałość łodzi. Dzięki zaawansowanym technikom i doświadczeniu pracowników, każda łódź staje się dziełem sztuki technicznej, gotowym na podbój mórz i oceanów.