5 przydatnych węzłów żeglarskich dla początkujących
Każdy właściciel łodzi powinien znać podstawowe zadania, takie jak cumowanie, przywiązywanie łodzi, wodowanie łodzi, czy zakotwiczanie. Wszystkie te czynności, a także wiele innych, wiążą się z obsługą lin. A gdzie są liny, tam często potrzebne jest wiązanie węzłów.
Oto pięć najczęściej używanych węzłów żeglarskich.
5 podstawowych węzłów żeglarskich:
- Węzeł ratowniczy (Bowline),
- Węzeł knagowy (Cleat Hitch),
- Węzeł cumowniczy (Clove Hitch),
- Węzeł prosty (Half-Hitch, nazywany także Overhand Knot),
- Węzeł ósemkowy (Figure Eight).
Opiszę pokrótce, każdy z tych węzłów wraz z opisem ich zastosowania.
Węzeł ratowniczy (Bowline)
Węzeł ratowniczy tworzy pętlę na końcu liny, co przydaje się w różnych sytuacjach, na przykład do przywiązania liny do palika czy połączenia dwóch lin. Jego dużą zaletą jest łatwość rozwiązania, nawet po naciągnięciu.
- Zrób małą pętlę na linie kilka stóp od końca, a następnie przeciągnij koniec liny przez pętlę, którą właśnie utworzyłeś.
- Owiń koniec wokół głównej liny powyżej pętli, a następnie przeciągnij go ponownie przez pętlę.
- Mocno pociągnij za koniec i główną linię powyżej pętli, aby zaciągnąć węzeł.
Węzeł knagowy (Cleat Hitch)
Czy to przy cumowaniu do stacji paliw, czy przywiązaniu liny kotwicznej, warto znać węzeł knagowy. Dobra wiadomość? Jest niezwykle prosty.
- Owiń linę wokół jednej strony podstawy knagi, pod "rogami" (końcami po obu stronach).
- Przeciągnij linę przez górę knagi, a następnie zrób pętlę pod drugim rogiem.
- Zmień kierunek, przeciągając linę przez górę knagi w przeciwnym kierunku.
- Aby zakończyć węzeł knagowy, ponownie zmień kierunek, jakbyś miał owijać pod przeciwnym rogiem. Zamiast tego stwórz małą pętlę, odwróć ją do góry nogami i załóż na róg knagi. Mocno pociągnij, aby lina zaciągnęła się na sobie. Powtórz ten sam proces po drugiej stronie knagi.
Węzeł cumowniczy (Clove Hitch)
Węzeł cumowniczy jest przydatny, gdy chcesz zabezpieczyć linę na relingu. Wielu żeglarzy używa go do zadań takich jak wieszanie zwiniętych lin lub mocowanie odbijaczy, które wiszą na burcie. Można go zawiązać na dwa sposoby, w zależności od tego, czy masz dostęp do końca słupka lub relingu.
- Owiń linę jeden raz wokół relingu lub słupka.
- Zacznij owijać drugi raz, krzyżując linę nad pierwszym owinięciem. Przed zaciągnięciem liny, przeciągnij końcówkę pod spodem. Następnie zaciągnij węzeł, aby go zabezpieczyć.
Jeśli masz dostęp do końca słupka, możesz skrócić czas wiązania węzła:
- Zrób pętlę i przełóż ją przez koniec słupka.
- Zrób drugą pętlę, odwróć ją tak, aby końcówka liny skierowana była w stronę pierwszej pętli, a następnie zaciągnij.
Uwaga: Węzeł cumowniczy może się rozwiązać, jeśli nie jest stale pod lekkim napięciem lub jeśli lina się obraca. Dlatego nie używaj tego węzła do ciężkich zadań, takich jak cumowanie łodzi do pomostu. Niektórzy dodają do tego węzła jeszcze węzeł prosty, aby zwiększyć jego bezpieczeństwo.
Węzeł prosty (Half-Hitch)
Węzeł prosty to jeden z najłatwiejszych węzłów do wykonania. Sam w sobie nie jest zbyt mocny, ale dobrze zabezpiecza inne węzły, a dwa węzły proste połączone razem są wystarczające do lekkich zadań.
- Przeciągnij końcówkę liny przez główną część, tworząc pętlę, a następnie zaciągnij.
To wszystko! Węzeł prosty można zawiązać zarówno na linie, jak i wokół relingu.
Węzeł ósemkowy (Figure Eight)
Węzeł ósemkowy jest przydatny, gdy chcesz zapobiec przeciągnięciu liny przez coś, na przykład przez blok czy krążek. Czasami nazywany jest węzłem "zatrzymującym". Uważaj jednak, bo jeśli oba końce liny będą mocno napięte, węzeł może być trudny do rozplątania.
- Zrób pętlę na linie.
- Owiń końcówkę wokół głównej części liny i przeciągnij ją przez pętlę.
- Zaciągnij oba końce, aby zaciśnić węzeł, lub przesuń go, aby dostosować jego pozycję, a następnie zaciągnij.
Podsumowanie
Węzeł | Zastosowanie |
---|---|
Węzeł ratowniczy (Bowline) | Tworzenie pętli na końcu liny, np. do przywiązania liny do palika lub połączenia dwóch lin. |
Węzeł knagowy (Cleat Hitch) | Cumowanie, przywiązanie liny kotwicznej, mocowanie liny do knagi. |
Węzeł cumowniczy (Clove Hitch) | Przywiązanie liny do relingu lub słupka, np. do mocowania odbijaczy lub wieszania lin. |
Węzeł prosty (Half-Hitch) | Zabezpieczenie końca liny, wzmocnienie innych węzłów, lekkie obciążenia. |
Węzeł ósemkowy (Figure Eight) | Zatrzymywanie liny przed przeciągnięciem przez blok lub krążek. |